یک موتور جستجوی ایرانی با نام «یوز» رونمایی شد. این موتور جستجو نام خود را از یوزپلنگ آسیایی، سریع‌ترین دونده کره زمین وام گرفته است.

هرچند این نخستین بار نیست که یک شرکت خدمات رایانه‌ای، از نام حیوانات در معرض انقراض برای نام‌گذاری محصول خود استفاده می‌کند، اما در ایران این اقدام بسیار جدید است. پیشتر، شرکت اپل برای سیستم عامل رایانه‌های شخصی خود از نام‌های گربه‌سانان چون پلنک برفی، ببر، شیر، جگوار و یوزپلنگ بهره گرفت. البته اپل هیچگاه دلیل این کار را اعلام نکرد و البته ادعایی نیز برای کمک به حفاظت این گونه‌های گربه‌سانان (که دست برقضا همگی در معرض انقراض هستند) نداشت.

اما در اقدامی دیگر، گوگل به جای نام‌گذاری، آستین‌ها را بالا زد و هزینه‌هایی را برای حفاظت از گونه‌ای از کروکودیل در امریکا صرف کرد. انگیزه گوگل از این کار، حفاظت کم هزینه از یک سرور ۶۰۰ میلیون دلاری است. سرور در یک جزیره واقع شده که آب‌های اطراف آن، زیستگاه کروکودیل‌ها است. به این ترتیب، گوگل به جای پرداخت پول به نگهبانان و تیم امنیتی، مبلغی را برای حفاظت کروکودیل‌ها صرف می‌کند و آنها از سرورها حفاظت می‌کنند.

با این‌حال گردانندگان یوز هم دلیل انتخاب این نام و طراحی نام‌واره‌ای به شکل یک یوزپلنگ دونده را اهداف محیط زیستی اعلام نکرده‌اند. اما به نظر می‌رسد، سرعت یوزپلنگ مهمترین دلیل انتخاب این نام باشد. از طرف دیگر ایران زیستگاه آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی است که تنها حدود ۵۰ فرد از آنها باقی مانده است. همین دلیل باعث شده که یوزپلنگ در ذهن بسیاری، از یک گربه‌سان زیبا، به یک نماد ملی تبدیل شود؛ نمادی که در جام جهانی ۲۰۱۴ روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال ایران رفت.

باید منتظر ماند و دید، یوز که به گفته پدیدآورندگانش قرار نیست جای موتور جستجوی گوگل را بگیرد، با چه استقبالی روبرو می‌شود و آیا این استقبال کمکی به حفاظت از گونه‌های وحشی در معرض انقراض مانند یوزپلنگ در ایران می‌کند یا خیر.